PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI DENGAN APLIKASI ZOOM DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA KULIAH HUBUNGAN PUBLIK PADA MAHASISWA PRODI BAHASA INDONESIA
Keywords:
inquiry learning model, zoom application, public relationsAbstract
The purpose of this study was to determine whether there was a student response and the effect of the application of the inquiry learning model with the zoom application in increasing the understanding ability of the Public Relations course. This type of research is an online classroom action research through the zoom application. This action research was conducted at the PGRI Mahadewa University of Indonesia, which is located on Jl. Seroja 57 Tonja Denpasar, Bali. The subjects in this study were students of semester VII B of the Indonesian and Regional Language Education Study Program, PGRI Mahadewa Indonesia University in the odd semester of the 2020/2021 academic year, and the object of this research is a study of the public relations course and student responses to inquiry learning models carried out online. through virtual zoom. This study used two cycles, and each cycle went through four stages of the activity process (1) planning, (2) action, (3) observation, and (4) evaluation and reflection. Data collection techniques in this study are using test and observation methods. The results showed (1) the application of the inquiry learning model with the zoom application can improve the understanding of the Public Relations course. (2) There is a positive student response to the application of the inquiry learning model with the zoom application in increasing the ability to understand the Public Relations course.
Downloads
References
Ahmad S.R dan Hendri P. 2015. Mudah Menguasai Bahasa Indonesia. Bandung: Yrama Widya.
Anggoro, M. Toha dkk. 2008. Metode Penelitian. Jakarta: Universitas Terbuka.
Arikunto, Suharsimi. 2016. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi dkk. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Cangara,Hafied. 2006. Pengantar Ilmu Komunikasi.Jakarta : Grasindo
Darmawati, Uti dan Y Budi Artati. 2016. Bahasa Indonesia: Mata Pelajaran Wajib. Klaten: Intan Pariwara.
Effendy, Onnong Uchjana. 2011. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek.Bandung : Rosdakarya.
Febriyani, 2014. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V SD No. 4 Selat Kecamatan Sukasada Tahun Pelajaran 2013/2014
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Bahasa Indonesia SMA/MA/SMK kelas X. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Mardalis. 2008. Metode Penelitian: Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.
Muhammad,Arni. 2009. Komunikasi Organnisai.Jakarta : Bumi Aksara
Ni Wayan Juniati dan I Wayan Widiana. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA
Nurkancana, Wayan dan PPN Sunartana. 1992. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Putri Tuti Ulansari, dkk. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar siswa
Sirait, Charles Bonar. 2012. Public Speaking For Teacher. Jakarta : Gramedia Widiasarana.Soyomukti,Nurani. 2010. Pengantar Ilmu Komunikasi. Yoyakarta : AR-russ Media
Taniredja, H. Tukiran dkk. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.