PELATIHAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI PRODUK UMKM UNGGULAN DI DESA WISATA AAN, KLUNGKUNG

Authors

  • Ida Ayu Etsa Pracintya Institut Pariwisata dan Bisnis Internasional
  • Retno Juwita Sari Institut Pariwisata dan Bisnis Internasional
  • I Made Trisna Semara Institut Pariwisata dan Bisnis Internasional

DOI:

https://doi.org/10.59819/sewagati.v3i1.3844

Abstract

The current flow of digitalization needs to be studied, so that we can always adapt to developments over time, including in the era of digitalization 5.0. Until now, Aan Tourism Village has taken advantage of existing digitalization opportunities by promoting its potential attractions through Instagram social media. Aan Tourism Village which located in Klungkung district, is a tourist village that has the potential for natural, culinary and spiritual tourist attractions. It is important to maximize the use of social media, especially Instagram, to promote the various attractions of Aan Tourism Village, including MSME products produced by local communities as souvenirs for tourists when traveling. The aim of this program was to help the MSME business stake holders in Aan Tourism Village to carry out promotions on Instagram social media, by editing photos using the features offered to beautify photos. The results of this training were; (1) Instagram business social media account, (2) Upload photos of MSME products that have been edited using Instagram editing features, (3) Upload Instagram stories by adding interesting stickers, locations, captions and songs. In conclusion, these three outputs can make the products they offer attractive before uploading them to Instagram social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdi, I. N., Suprapto, P. A., & Sarja, N. L. (2021). Pengembangan Desa Wisata Berbasis Green Tourism di Desa Wisata Bakas, Banjarangkan, Klungkung. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks Untuk Masyarakat, 10(2), 101-105.

Asri, K. H. (2022). Pengembangan Ekonomi Kreatif di Pondok Pesantren Melalui Pemberdayaan Kewirausahaan Santri Menuju Era Digital 5.0. Sharia Economics Journal, 1(1), 22.

Batubara, Muhammad. 2018. Pelatihan Media Sosial Instagram untuk Sarana Promosi Ekowisata. Jurnal Pengabdian Masyarakat As-Salam, 1(1) 1-8.

Hanifah, K. P., Sumartias, S., & Dewi, R. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Disparbud dalam Promosi Destinasi Wisata Kabupaten Majalengka. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(1), 33-44.

Heliany, I. (2019). Wonderful digital tourism Indonesia dan peran revolusi industri dalam menghadapi era ekonomi digital 5.0. Destinesia: Jurnal Hospitaliti Dan Pariwisata, 1(1), 21-35.

Hermawan, H. (2016). Dampak pengembangan Desa Wisata Nglanggeran terhadap Ekonomi Masyarakat Lokal. Jurnal pariwisata, 3(2), 105-117.

Indra, F., Jocelyn, C., Harijanto, F. A., & Iwantoro, F. A. (2023). Etika Profesi Pariwisata: Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Destinasi Pariwisata. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(2), 351-356.

Liestiandre, H. K., Made, L. D. D. A., Tirtawati, N. M., Susianti, H. W., Negarayana, I. B. P., Lilasari. (2021). Tata Kelola Desa Wisata Berbasis CHSE di Desa Bakas Kabupaten Klungkung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Makardhi, 1(2), 106-114.

Mahardika, V. P., & Soewito, B. M. (2021). Perancangan Video Motion Graphic Infografis Sebagai Media Promosi Destinasi Wisata Pantai Pacitan Melalui Youtube. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 10(1), F91-F98.

Pancane, I. W. D., Mustika, I. K., & Supranartha, A. (2023). Meningkatan Promosi Digital Di Wisata Waterfall Aan Secret Desa Aan Klungkung Bali. Jompa Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 67-72.

Prafitri, G. R., & Damayanti, M. (2016). Kapasitas Kelembagaan dalam Pengembangan Desa Wisata (Studi Kasus: Desa Wisata Ketenger, Banyumas). Jurnal Pengembangan Kota, 4(1), 76-86.

Putrayasa, I. M. A., Astuti, N. N. S., Ayuni, N. W. D., & Adiaksa, I. M. A. (2020). Implementasi green tourism dalam pemberdayaan masyarakat untuk pengembangan wisata edukasi di Dusun Petapan Desa Aan Kabupaten Klungkung. Bhakti Persada Jurnal Aplikasi IPTEKS, 6(1), 46-55.

Sugiarti, R., Aliyah, I., & Yudana, G. (2016). Pengembangan potensi desa wisata di Kabupaten Ngawi. cakra Wisata, 17(2).

Susianti, H. W., Dianasari, D. A. M. L., Tirtawati, N. M., Liestiandre, H. K., Negarayana, I. B. P., Lilasari, N. L. (2022). Penguatan Storytelling Produk Desa Wisata Bakas Kabupaten Klungkung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Makardhi, 2(1), 54-61.

Tresnawati, Y. (2018). Pemanfaatan Media Sosial dalam Promosi Potensi Wisata Bahari Cilacap Jawa Tengah. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis, 1(2).

Published

2024-06-28

Issue

Section

Articles