MEMICU HASIL BELAJAR SAINS SISWA SMP MELALUI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL

Authors

  • Ni Nyoman Parmithi Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59672/sembio.v3.4732

Keywords:

science learning outcomes, learning, contextual, conventional

Abstract

This study aims to improve the science learning outcomes of grade VIII students of SMP Negeri 1 Sukawati, Gianyar through contextual learning. By involving a sample of 69 people taken by simple random sampling, but what is randomized is the class because it cannot change the classes that have been formed previously. Thus, this study is classified as a quasi-experiment with a pretest-posttest control group design. The instrument used to collect data is a multiple-choice science learning outcome test that has been tested for validity and reliability coefficient. The data collected has been tested for its prerequisites and is in a normal distribution and has a homogeneous variance so that the hypothesis test with the t-test can be carried out. From the results of the hypothesis test, it was found that the science learning outcomes of students who took contextual learning were better than the science learning outcomes of students who took conventional learning. For that, in order to obtain more optimal science learning outcomes, it is recommended to use contextual learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, S., et al. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 17(2): 56-63.

Arifianto, A., & Hidayat, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual pada Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA, 7(2): 52-61.

Astuti, D. (2020). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(1): 72-80.

Boudah, D. J. (2012). Contextual Teaching and Learning: What It Is and Why It’s Important. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 9(8): 1–9.

Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. National Academy Press

Dewey, J. (1938). Experience and Education. Macmillan.

Haryanto, A. (2019). Pembelajaran Kontekstual dan Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(3): 139-146.

Irwansyah, M. (2023). Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sains Siswa. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 8(2): 34-41.

Johnson, D. W. (2002). Contextual Learning in Science Education. Journal of Research,, 35(1): 15-20.

Kurniawan, D. & Fitriani, D. (2019). Analisis Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa di SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(1): 43-51.

Lestari, P. & Rachmadi, I. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 18(1): 81-90.

Mardiana, I., et al. (2023). "Konsep Pembelajaran Kontekstual dan Implikasinya terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2): 102-111.

Maulidia, S., & Nuraeni, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Sains melalui Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Pendidikan IPA, 6(2):125-131.

Nugroho, A. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 14(3): 102-109.

Puspitasari, E. (2021). Dampak Pembelajaran Kontekstual terhadap Hasil Belajar dan Partisipasi Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 20(1): 22-29.

Sari, D., et al. (2022). Efek Pembelajaran Kontekstual terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 11(1): 98-106.

Sari, R. M. (2020). Pembelajaran Kontekstual di Sekolah Menengah Pertama: Sebuah Kajian.

Sugiyanto, S., & Rosyidah, N. (2020). Meningkatkan Keterampilan Sosial Melalui Pembelajaran Kontekstual di SMP. Jurnal Pendidikan Sosial, 17(4): 99-105.

Suryani, E. (2020). Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 23(1): 67-74.

Sutrisno, T., & Wijayanti, R. (2023). Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(1): 45-53.

Syamsuddin, A., & Yuliana, D. (2022). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 15(2), 97-103.

Ulfah, R., et al. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 17(1): 77-84.

Widodo, M. (2021). Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(2): 212-221.

Wulandari, R., & Maftuchah, S. (2020). Pembelajaran Kontekstual dan Peningkatan Hasil Belajar Sains. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1): 48-55.

Wulandari, S., & Haryanto, S. (2022). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Keterampilan, 13(2): 88-96.

Published

2025-01-20

How to Cite

Ni Nyoman Parmithi. (2025). MEMICU HASIL BELAJAR SAINS SISWA SMP MELALUI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL. SEMBIO: Prosiding Seminar Nasional Biologi Dan Pendidikan Biologi, 3, 53-60. https://doi.org/10.59672/sembio.v3.4732