Implementasi Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Peserta Didik Kelas XII Sekolah Menengah Kejuruan
Abstract
The issue of career planning among students at the secondary school level remains a crucial phenomenon that requires special attention, particularly at SMK Negeri 3 Sukawati. This study is a Guidance and Counseling Action Research (PTBK) aimed at improving the career planning of 12th-grade students in the Culinary 1 class at SMK Negeri 3 Sukawati, Gianyar, in the 2024/2025 academic year through the implementation of group counseling services using discussion techniques. The subjects of this study consisted of nine students selected based on the results of an initial observation, which indicated that their career planning scores fell within the low category. The research procedure was conducted over two cycles, each comprising the stages of planning, implementation, observation, and reflection. After the first cycle of intervention, most students demonstrated improvement, with score percentages increasing from 56% to 72%, which fall into the moderate to high category. However, as some students still showed suboptimal results, a second cycle of intervention was carried out. In the second cycle, results showed a significant increase, with the average score reaching 82%, categorized as high to very high. Based on these findings, it can be concluded that the implementation of group counseling services using discussion techniques is effective in improving the career planning of 12th-grade Culinary 1 students at SMK Negeri 3 Sukawati, Gianyar, in the 2024/2025 academic year
Downloads
References
Arikunto, S. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta: Jakarta.
Ade, N. H., & Maloti, M. (2024). Bimbingan Karir dalam Perencanaan Karir Remaja Akhir. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(1), 169–179. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i1.3541
Amanah, B. P. R., Hendriana, H., & Fatimah, S. (2023). Penerapan Bimbingan Kelompok Dengan Metode Diskusi Berbasis Online Untuk Mengembangkan Konsep Diri Positif Peserta Didik Smp Kelas Ix. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 6(1), 20–28. https://doi.org/10.22460/fokus.v1i1.9357
Amsir, J., & Arifyanto, A. T. (2020). Faktor-Faktor Penghambat Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 57–66. https://doi.org/10.36709/bening.v5i1.12107
Azwar, B., Rizal, S., & Maemunah, M. (2023). Perencanaan Karir Siswa Dengan Layanan Bimbingan Konseling di Kelas X di SMA Negeri 2 Rejang Lebong. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(2), 88–95. https://doi.org/10.33084/suluh.v8i2.4547
Farida, N., & Ningrum, D. S. A. (2024). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas Xii Sman 1 Sindangkerta. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 7(2), 1–23. https://doi.org/10.22460/fokusv7i2.
Fikriyani, D. N. (2023). Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Kelompok dalam Meningkatkan Eksplorasi Karir Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 8(2), 13–23.
Herman, P. Y., Firman, & Netrawati. (2025). Pengaruh Pelaksanaan Bimbingan Karir Terhadap Perancanaan Karir Peserta Didik Kelas F Lanjutan SMA Negeri 2 Sutera. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 2(12), 263–268.
Istatik Amalia, N., Handayani, A., & Hartini, T. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Terhadap Perencanaan Karir Siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 15(2), 19–26. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v15i2.1693
Istiqomah, D., Samsudin, A., & Suherman, M. M. (2022). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Kelas Xii Menggunakan Media Google Meet. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 5(4), 290–296. https://doi.org/10.22460/fokus.v5i4.8727
Marom, A., Handayani, A., & Venty. (2022). Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Bangsri. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 4091–4098.
Milkatahasi, M., Soesilo, T. D., & Windrawanto, Y. (2024). Bimbingan kelompok teknik diskusi kelompok untuk meningkatkan kemampuan perencanaan karir bagi mahasiswa calon pendeta. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 522–533.
Miyana, D. A. (2024). Layanan Bimbingan Klasikal Berbasis Aplikasi Padlet dalam Pemahaman Perencanaan Karir Siswa Kelas XI. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 197–202. https://doi.org/10.17977/um084v3i12025p197-202
Nove, A. H., Basuki, A., & Sunaryo, S. A. (2021). Efektivitas teknik diskusi dalam bimbingan kelompok untuk membantu dalam perencanaan karir siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 9(4), 366–371. https://doi.org/10.29210/143100
Nursilviani, N., Kasih, F., & Kardo, R. (2022). Model Bimbingan Kelompok dengan Menggunakan Metode Diskusi untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Peserta Didik. Journal of Education Research, 2(4), 120–125. https://doi.org/10.37985/jer.v2i4.62
Pradipta, A. R., Marlina, E., & Muslimah, S. R. (2025). Bimbingan Karir dalam Bimbingan Konseling Islam untuk Perencanaan Karir Siswa. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 13(1), 1–20. https://doi.org/10.15575/irsyad.v13i1.40569