PENERAPAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK PERMAINAN UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 KUTA UTARA TAHUN 2024

Authors

  • Krisna Dewi Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • Rajeg Mulyawan Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • Made Mahaardhika Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

Keywords:

group guidance, playing techniques, learning motivation

Abstract

The main aim of this research is to increase the learning motivation of class X students at SMA Negeri 1 North Kuta in 2024 through group guidance techniques using game techniques. The approach technique used in this research is the counseling guidance action research (PTBK) approach. The subjects of this research are: 6 students in class Based on the evaluation results in the first cycle, it can be concluded that the six students still have low learning motivation. As for the improvement in cycle I, if seen from the scores, the initial data on student learning motivation was in the low category with an average score percentage of 47.33%, to 57.33% with an average increase of 21.14%. Seeing that the results obtained have not reached the maximum, so researchers need to provide action in cycle II. Furthermore, in cycle II there was an average increase as a group of 36.49% with an achievement percentage of 78% in the high category. Seeing the increase that has occurred, it can be concluded that the application of group guidance using game techniques can increase the learning motivation of class X 1 students at SMA Negeri 1 North Kuta in 2024

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhiputra,A.A. Ngurah.2010. Dasar-Dasar Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar dan Bimbingan di TK. Denpasar.Pelawa Sari

Arikunto Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Asrori Mohammad. 2007. Psikologi Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Aziz, T. (2019). Studi Kualitatif: Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Mahasiswa Tingkat Akhir Dalam Proses Tutorial Fakultas Kedokteran Universitas Lampung.

Hamzah, B. U. (2022). Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara

Nurnaningsih, A., Norrahman, R. A., & Wibowo, T. S. (2023). Pemberdayaan Sumber Daya Manusia dalam Konteks Manajemen Pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 221-235.

Kamus Umum Bahasa Indonesia. 1991, Jakarta: Balai Pustaka

Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., Suharsono, N., Ekonomi, J. P., & Ganesha, U. P. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1), 1-10.

Nurkancana, Wayan. 1990. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional

Prayitno, 1995. Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah. Badung: Remaja Rosda Karya.

Rustam, K. (2016). Meningkatkan tanggung jawab belajar melalui layanan bimbingan kelompok dengan teknik proyeksi. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling Vol, 2(2).

Romlah Tatiek, 2006, Teori Dan Praktek Bimbingan Kelompok, Malang

Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 55-75.

Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi

Published

2024-03-29

How to Cite

Dewi, K. ., Mulyawan , R. ., & Mahaardhika, M. . (2024). PENERAPAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK PERMAINAN UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 KUTA UTARA TAHUN 2024. Jurnal Bimbingan Dan Konseling: Kajian Dan Aplikasi, 3(1), 82-88. Retrieved from https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jbk/article/view/3940