Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMA Negeri 1 Mengwi

Authors

  • Bagus Krisna Candra Buana Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • Wayan Susanta Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • Wery Dartiningsih Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

Keywords:

group counseling, sosiodrama, discipline

Abstract

This research focuses on guidance and counselling action research (PTBK) which aims to determine the effectiveness of implementing sociodrama techniques on student discipline. This action was designed with 2 cycles implemented at SMA Negeri 1 Mengwi in the academic year 2023/2024. The number of samples studied was 6 students with problematic discipline levels. This sample was selected through purposive sampling. Data collection for each cycle was conducted through observation, interviews and documentation. The data from the observation results were analysed quantitatively and the percentage of each improvement in the students' disciplinary behaviour was calculated. The results of the study represented that (a) there was an increase in students' disciplinary behaviour in cycle I through sociodrama technique on 6 students of class XI B3 SMAN 1 Mengwi by 7.6% to 63.8% with 2 students classified as high discipline and 4 others were quite low; and (b) students' discipline increased in cycle II with a percentage increase of 11.8% to 71.1% classified as quite high. Therefore, the results concluded that the application of group guidance through sociodrama technique was able to improve the discipline attitude of students of class XI B3 SMAN 1 Mengwi in 2024

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, Xi, K., Smk, T. K. J., Denpasar, D., & Ajaran, T. (2022). No Title. 1(2), 77–83.

Asri Widiyanti, N. (2021). Teknik Sosiodrama Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Mereduksi Konformitas Teman Sebaya. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 8(1), 65–75.

https://doi.org/10.29407/nor.v8i1.1 5783

Atieka, N., Muzni, A. I., & Utari, U. A. (2020). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok menggunakan Teknik Sosiodrama terhadap Perilaku Disiplin Peserta Didik dalam Menaati Peraturan Sekolah. Counseling Milenial, 3(2), 9–23.

Djanah, M. I., & Madoni, E. R. (2023). Keefektifan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa MA. Jurnal Thalaba Pendidikan …, 06(02), 58–65. http://ejournal.undar.or.id/index.ph p/Thalaba/article/view/288

Lubis, A., Elita, Y., & Afriyati, V. (2018). Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Meningkatkan Regulasi Emosi Pada Siswa Sma Di Kota Bengkulu. Consilia : Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 43–51.

https://doi.org/10.33369/consilia.1. 1.43-51

Mulinda, R., Afiati, E., & Conia, P. D. D. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Empati Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 31–41.

Mulyanto, I. W. (2019). Efektivitas teknik sosiodrama dalam bimbingan kelompok terhadap peningkatan

percaya diri siswa. SOSIOEDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 8(5), 55.

Mutiara, A. (2019). Efektivitas Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Smk Perkebunan Mm 52 Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiwa Bimbingan Dan Konseling, 5(5), 381–391.

Nurjanah, I., Rohaeti, E. E., & Alawiyah,

T. (2022). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama terhadap Peningkatan Kedisiplinan Siswa Kelas VIII. Angewandte Chemie International Edition, 1(April), 487–497.

Sari, D. I., Wahyudi, A., & Kurniawan, S.

J. (2022). Layanan bimbingan kelompok teknik sosiodrama untuk meningkatkan resiliensi diri siswa korban bullying. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 135–145.

https://doi.org/10.26539/teraputik.6 11066

Slamet, F. A., & Arifin. (2024). Layanan Bimbingan Klasikal Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 74–84.

Syaiful, S., Maemunah, M., & Mayasari,

D. (2019). Penerapan Metode Sosiodrama Untuk Pembentukan Sikap Disiplin Siswa. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 38. https://doi.org/10.31764/civicus.v5i 1.785

Ulfa, M., & Husniah, W. O. (2020). Efektivitas Teknik Sosiodrama melalui Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Penyesuaian Sosial Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 5(1), 9–14.

Ummah, N., Handayani, A., & ... (2022). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas XII SMAN 1 Juwana. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1707–1715.

http://journal.universitaspahlawan.a c.id/index.php/jpdk/article/view/44 61%0Ahttps://journal.universitaspa hlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/ download/4461/3058

Wardani, F. K., Handayani, E. S., & Ridhani, A. R. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Dalam Mengurangi Perilaku Agresif Siswa Di Mts Pangeran Antasari Martapura. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 5(2), 82. https://doi.org/10.31602/jbkr.v5i2.2 207

Published

2024-03-29

How to Cite

Candra Buana, B. K. ., Susanta , W. ., & Dartiningsih , W. . (2024). Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMA Negeri 1 Mengwi. Jurnal Bimbingan Dan Konseling: Kajian Dan Aplikasi, 3(1), 74-81. Retrieved from https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jbk/article/view/3939