Analisis Pemahaman Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif-Impulsif
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.3742831Keywords:
Mathematical Understanding, Reflektive-Impulsive Cognitive StyleAbstract
Mathematical understanding is one's ability to absorb and convey mathematical ideas again. Mathematical understanding can be influenced by the way a person has in receiving, absorbing, and relaying the information received. To achieve the objectives, the research employs descriptive qualitative research to find out students' mathematical understanding of polynomial material in terms of Reflective-Impulsive cognitive style. The method by collecting data is consist of tests, interviews, and documentation. The data obtained were analyzed qualitatively based on indicators that have been determined. The results showed that the Mathematical understanding of subjects with Reflective cognitive style was good. In this research is shown by the fulfillment of Mathematical understanding indicators, the students can: (1) identify and make examples and not examples; (2) translating and interpreting symbol meanings and mathematical sentences; (3) understand and apply mathematical ideas; and (4) make an extrapolation. Whereas mathematically the subjects with Impulsive cognitive style are still not good. This is indicated by the fact that almost all indicators have not been fulfilled.
Downloads
References
Aprilia, N. C., Sunardi, & Trapsilasiwi, D. (2015). Proses Berpikir Siswa Gaya Kognitif Reflekstif dan Impulsif dalam Memecahkan Masalah Matematika di Kelas VII SMPN 11 Jember. Jurnal Edukasi, Vol. 2, No. 3, 31-37.
Azhil, I. M., Ernawati, A., & Lutfianto, M. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. JRPM, Vol. 2, No. 1, 60-68.
Indriani, E., & Hariastuti, R. M. (2017). Profil Pemahaman Matematis Siswa SMPN 1 Tegaldlimo Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk. TRANSFORMASI-Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 1-11.
Jhahro, K. F., Trapsilasiwi, D., & Setiawan, T. B. (2018). Pemahaman Konsep Siswa pada Pemecahan Masalah Soal Geometri Pokok Bahasan Segiempat Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif-Impulsif Siswa. Kadikma, Vol. 9, No. 1, 116-122.
Karim, A., & Nurrahmah, A. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa pada Mata Kuliah Teori Bilangan. Jurnal Analisa, Vol. 4, No. 1, 24-32.
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Minarni, A., Napitupulu, E. E., & Husein, R. (2016). Mathematical Understanding and Representation Ability Of Public Junior High School In North Sumatra. Journal on Mathematics Education, 43-56.
Mulyani, A., Indah, E. K., & Satria, A. P. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 7, Nomor 2, 251-262.
Nuraeni, R., & Luritawaty, I. P. (2017). Perbandingan kemampuan Pemahaman Matematis Siswa antara yang Menggunakan Pembelajaran Inside-Outside-Circle dengan Konvensional. Jurnal Mosharafa, Volume 6, Nomor 3, 441-450.
Nursaadah, I., & Amelia, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Numeracy, Vol. 5, No. 1, 1-9.
Puspita, A. Y., & Wijayanti, P. (2016). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Materi Segiempat Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol. 3, No. 5, 17-26.
Rahmatina, S., Sumarmo, U., & Johar, R. (2014). Tingkat Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Jurnal Didaktik Matematika, Vol. 1, No. 1, 62-70.
Rochmawati, A., & Hariastuti, R. M. (2017). Analisis Pemahaman Siswa pada Pokok Bahasan Garis dan Sudut Berdasarkan Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. TRANSFORMASI-Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, Vol. 1, No. 1, 1-15.
Wijaya, T. T., Dewi, N. S., Fauziah, I. R., & M.Afrilianto. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas IX pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 6, No. 1, 19-28.
Published
Versions
- 2020-05-03 (2)
- 2020-04-07 (1)
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Emasains : Jurnal Edukasi Matematika dan Sains
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.