Pengaruh Model Pembelajaran Means Ends Analysis (MEA) terhadap Apresiasi Matematika dan Literasi Matematika Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 6 Denpasar Tahun Pelajaran 2017/2018
The Effect of Means Ends Analysis (MEA) Model to Mathematics Appreciaton and Mathematics Literacy of Seventh Grade Students in Smp Negeri 6 Denpasar Academic Year of 2017/2018
DOI:
https://doi.org/10.59672/emasains.v8i1.265Keywords:
Means Ends Analysis, mathematics appreciation, and mathematics literacyAbstract
This study aimed to determine the effect of Means Ends Analysis (MEA) model to the interest and outcomes of mathematics learning of seventh grade students in SMP Negeri 6 Denpasar academic year of 2017/2018. The type of research was a quasi experiment and the design of research was non equivalent posttest-only control group design. The population were 9 classes of seventh grade students (364 students) in SMP Negeri 6 Denpasar which involved 2 classes as the sample taken by using multistage random sampling technique. The obtained data of this research used questionnaire and mathematics test score which furthermore analyzed by using MANOVA with SPSS 22.0 for Windows. Based on the obtained hypothesis test results: 1) there was an effect of Means Ends Analysis (MEA) model to the mathematics appreciation of seventh grade students in SMP Negeri 6 Denpasar academic of year 2017/2018, with the value 0,000 < 0,05, 2) there was an effect of Means Ends Analysis (MEA) modelto the mathematics literacy of seventh grade students in SMP Negeri 6 Denpasar academic year of 2017/2018, with the value 0,000< 0,05, and 3) there was an effect of Means Ends Analysis (MEA) modelto themathematics appreciation and mathematics literacyof seventh grade students in SMP Negeri 6 Denpasar academic year of 2017/2018, with the value 0,000< 0,05.
Downloads
References
Armada, Nym. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Means Ends Analysis (MEA) Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V Sd Gugus V Kecamatan Sukasada. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Azizi, Abdul Rohman. (2012). Literasi Matematika Tingkat SMP Mengacu Pada Pisa (Programme For International Student Assesment) Ditinjau dari Gender. Malang.
Depdiknas. (2004). Kurikulum Mata Pelajaran Matematika SMP. Jakarta. Depdiknas.
Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Ke-Empat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Fedi, Sebastian. (2016). Apresiai Matematika Ditinjau Dari Perspektif Gender Siswa Kelas VII. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Fedi, Sebastian, dkk. (2016). Tingkat Kecemasan dan Apresiasi Matematika Ditinjau Dari Gender Pada Sswa Kelas VII SMP Negeri Kecamatan Poco Raaka Barat Kabupaten Manggarai Timur Tahun Ajaran 2013/2014. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tatang, Herman. (2007). Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Siswa Sekolah Menengah Pertama.
Tuckman, B.W. (1999). Conducting Educational Research. Fifth Edition.New York: Hrcout Brace College Publisher.
Wardono. (2013). Peningkatan Literasi Matematika Melalui Pembelajaran Inovatif Berpenilaian Programme For International Student Assesment.
Published
Issue
Section
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.