PENGEMBANGAN BAHAN AJAR SISTEM PERSAMAAN LINIER BERWAWASAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK BERORIENTASI BLENDED LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.59672/emasains.v5i1.19Keywords:
Realistic Mathematics Education, Blended LearningAbstract
Learning Material Development Linear Equation System One and Two Variables instrument based on Realistic Mathematics Education oriented to Blended Learning.
This study is aimed to material education the Linear Equation System One and Two Variables instrument based on Realistic Mathematics Education oriented to Blended Learning is order to improve student, activity dan student achievement. This present study is was development. In this study, the Linear Equation System One and Two Variables learning a Student Book, Teacher Guidebook and Lesson Plan are developed. This research was conducted at SMK N 1 Denpasar. The method used are observation, questionnaire, and test methods. In this study the validation sheet, observation sheets as enforceability of study, questionnaire as responses of students and teachers, observation sheet for students’ learning activity, and achievement test are alers mind. The data have been collected by descriptive processed. In this study, the instrument for learning Linear Equation System One and Two Variables that are validity, practically, and effectively.
Downloads
References
Budiningsih, A. 2004. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Depdiknas, 2006. Permen Diknas No 23 Tahun 2007, Tentang Kelulusan Pendidikan.
Depdiknas, 2007. Permen Diknas No 41 Tahun 2007, Tentang Standar Proses Pendidikan.
Degeng. 2011. Pembelajaran Berorientasi Blended Learning. Malang: Universitas Negeri Malang.
Hadi, Sutarto. 2005. Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin: Tulip.
Munir. 2010. Kurikulum Berorientasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Bandung: alfabeta.
Nieveen, N., McKenney, S., van den Akker.2006.“Educational Design Research” dalam Educational Design Research. New York : Routledge
Plomp. 2010. “Educational Design Research : An Introduction”, dalam An Introduction to Educational Research. Enschede, Netherland : National Institute for Curriculum Development.
Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grasindo Persada.
Riduwan. 2010. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Afabeta.
Sembiring, R.K. 2008. Apa dan Mengapa PMRI, Majalah Pendidikan Matematika Realistik Indonesia, Volume VI, No. 4, Oktober 2008 (hlm. 60-61). Bandung.
Sadra. 2007. Pengembangan model pembelajaran matematika ber-wawasan lingkungan dalam pelatihan guru kelas I SD. Desertasi (tidak iterbitkan). Universitas Negeri Surabaya.
Sadiman, Arief S.(dkk). 2009. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali.
Sukarno. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Magelang: Media Perkasa Surakarta.
Sugiyono. 2010. Statistik untuk Penelitian. Alfabeta: Bandung.
Suharta. 2012. Penelitian Desain Pembelajaran. Makalah (tidak diterbitkan) Universitas Pendidikan Ganesha.
Wasis, Dwiyogo. 2011. Merancang Pembelajaran Dengan Mind Manager Pro 7. Malang: Universitas Negeri Malang.
Published
Issue
Section
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.