PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DALAM UPAYA PENINGKATAN MINAT BELAJAR MAHASISWA PADA POKOK BAHASAN TEORI GRAF
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5643655Keywords:
Cooperative Learning Model; Jigsaw; Interest to learnAbstract
This study aims to examine and describe the increase in learning interest in learning graph theory using the jigsaw type cooperative method at STMIK STIKOM Indonesia. The type of research carried out is classroom action research (CAR) with the Kurt Lewin model. This research was conducted in class J semester 2 of the STMIK STIKOM Indonesia Information Engineering Study Program with 64 students. The consideration of choosing this campus as a research place is because interest in learning mathematics on the subject of graph theory is still lacking and similar research has never been conducted. Based on the results of the study, it can be concluded that learning by applying the jigsaw type of cooperative learning model can increase student interest in learning. This is indicated by the calculation of the interest in learning questionnaire score in the very good category, increasing in the pre-cycle to cycle I by 16.12%, then increasing again in cycle 1 to cycle 2 by 51.61%. , the category of learning interest scores in cycle 2 has met the minimum requirements.
Downloads
References
Abbas, M. L. H. (2019). Penerapan Pembelajaran Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Fisika. 2(2), 270–277.
Hidayat, P. P. P. H. (2013). Hubungan Antara Pemanfaatan Bahan Pustaka Perpustakaan Sekolah dengan Minat Belajar Siswa. Edulib, 1(1), 38–47.
Malfriana. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 77–85. https://doi.org/10.31539/spej.v2i1.424
Maryani, M., & Suparno, S. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Minat Belajar Ips Siswa Sekolah Dasar Negeri Mangunsari 02 Salatiga. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 272. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3870
Pratama, L. D., Lestari, W., & Jailani. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Melalui Problem Based Learning Terhadap Minat dan Prestasi Belajar Matematika. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 11–21. https://doi.org/10.26594/jmpm.v3i1.1051
Putra, I. P. S. A., & Wardika, I. W. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Asesmen Kinerja Terhadap Keterampilan Berfikir Kritis Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Media Edukasi, 3(2), 97–105.
Putra, I. P. S. A., & Wardika, I. W. G. (2021). Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Mahasiswa. Jurnal Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 10(1), 111–120.
Putri, N. W. S., Wardika, I. W. G., Kencana, A. P. S., & Adnyana, I. B. G. W. (2021). Development of Interactive Learning Media for Vector Material Based on Animation Videos. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 1–7.
Silviani, T. R., Jailani, Lusyana, E., & Hadi, A. R. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Menggunakan Inquiry Based Learning Setting Group Investigation. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 150–161. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i2.8404
Sulistyaningsih, D., Joko, I., Studi, P., Matematika, P., Keguruan, F., & Pendidikan, I. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Metode Pembelajaran Jigsaw Berbantuan Cd Pembelajaran Materi Ekponen Kelas X. Jurnal Unimus, 325–321.
Trianto. (2011). Panduan lengkap penelitian tindakan kelas (classroom action research): teori & praktik. In Paduan lengkap penelitian tindakan kelas (classroom action research) Teori & Praktik. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Wardika, I. W. G., & Putra, I. P. S. A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing Berbantuan Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Mahasiswa Pokok Bahasan Himpunan di STMIK STIKOM Indonesia. Media Edukasi, 4(1), 17–24.
Wardika, I. W. G., & Putra, I. P. S. A. (2021). Use of The Google Classroom App in An Effort to Improve Student Learning Outcomes on Mstrix Subjects. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 8–16.
Published
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Emasains : Jurnal Edukasi Matematika dan Sains
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.